Assertiviteit en weerbaarheid

Leer duidelijk je grenzen aangeven en mentaal weerbaar zijn

Assertiviteit en weerbaarheid

Assertiviteit is het uiten van gedachten, gevoelens en meningen op een directe, eerlijke en gepaste wijze. Als je assertief reageert, dan kom je op voor je eigen mening zonder je gesprekspartners agressief te benaderen zodat zij in hun waarde blijven. Introverte of verlegen mensen hebben vaak moeite met assertiviteit. Onze assertiviteitstraining is er op gericht om ook je mentale weerbaarheid te vergroten. Met verhoogde mentale weerbaarheid laat je jezelf niet van alles overkomen. Je weet wat je wél en ook wat je niet wilt. Je herkent signalen bij jezelf en bij de ander en weet hoe je daarop kunt reageren. Je weet je grenzen aan te geven. Je bent bewust bezig met wat je wel en niet wilt. Je maakt je sterk voor jezelf. In onze training Assertiviteit en weerbaarheid leren we je hoe je assertief en mentaal weerbaar bent.

Vooraf ontvang je huiswerkvragen die door de trainer worden verwerkt in de aangeboden trainingsstof. Onze training Assertiviteit en weerbaarheid is een maatwerkprogramma. We werken tijdens onze trainingen op een interactieve manier met veel praktijksituaties. Een ervaren trainer verzorgt de training en afhankelijk van de samenstelling of de groepsgrootte, werken we met een trainingsacteur. De trainer zorgt voor een veilige trainingsomgeving waarin je jezelf kunt zijn.

  1. Kennis van en inzicht in assertiviteit in combinatie met weerbaarheid
  2. Hoe verkrijg je meer zelfrespect?
  3. Ideeën over jezelf en over anderen herzien
  4. Gelijkwaardigheid door nieuwe handvatten en vaardigheden
  5. Wat hebben gedachten met assertiviteit en mentale weerbaarheid te maken?
  6. Wat heeft ademhaling met assertiviteit te maken?
  7. Zeggen wat je te zeggen hebt met respect voor de ander én respect voor jezelf
  8. Oefenen met zelf ingebrachte situaties
  • Je eigen mentale weerbaarheid verhogen.
  • Gedrag kunnen herkennen van anderen én van jezelf.
  • Effectieve oplossingen kunnen bedenken voor verschillende sociale problemen waar je in het dagelijks leven tegenaan loopt.
  • Je eigen grenzen kunnen aangeven en deze duidelijk (verbaal + houding + gedrag) kunnen bewaken.
  • Vertrouwen en zelfvertrouwen hebben.
  • Hulp kunnen vragen en hulp kunnen bieden.
  • Sociale situaties inschatten op gedrag.

Iedereen die in een werkgerelateerde of privésituatie assertiever wil zijn, meer voor zichzelf wil opkomen of zijn/haar mentale weerbaarheid wil verhogen.

Basis: 4 dagdelen | Gevorderd: 6 dagdelen

5

10

Incompany of op onze trainingslocatie in Nederland

CRKBO, V&V. Op aanvraag ook leraarregister

Op basis van offerte, vrij van BTW

Optioneel

Optioneel

In goed overleg met de opdrachtgever of op basis van vastgestelde data. Personal coaching sessies plannen we altijd in overleg met de aanvrager.