React Advies & Training

Specialist voor professionele aanpak van verbale en fysieke agressie en het verhogen van mentale weerbaarheid.

Blogs

Agressie op de werkvloer: melden of niet?

07 apr 2022

Agressie-incidenten op de werkvloer worden lang niet altijd gemeld, met alle gevolgen van dien. Maar hoe kan dat? En wat kun je doen om te zorgen dat medewerkers agressie-incidenten wél melden? Update je RI&E en agressieprotocol

Pats! Een klap recht in je gezicht!

27 feb 2022

Klappen vangen of doen we veel meer dan dat.
Is een fysieke trigger of ‘slaan’ wel of niet gewenst in agressiecoaching?

De impact van een gijzeling: gevolgen voor betrokkenen

27 sep 2021

Gijzeling veroorzaakt druk, voor degene die het toepast, voor de slachtoffers en voor degene die vanuit zijn of haar rol moet handelen. In de vorige blog deelden we een aantal feiten en cijfers over gijzelingen in Nederland. In deze blog hebben we het vooral over de (psychische) gevolgen van een gijzeling voor alle betrokkenen en hoe je leert om te gaan met gijzelingssituaties.

De impact van een gijzeling: de cijfers en feiten op een rij

21 sep 2021

De impact van een gijzeling is zeer groot. In wat voor een vorm deze ook plaatsvindt of waar deze ook op gericht is. Een gijzeling voldoet immers aan veel factoren die door de mens vooral psychologisch als zeer schokkend worden ervaren. Vrijheidsberoving, dreiging met of het toepassen van geweld en machteloosheid zijn hier voorbeelden van. Welke vormen van gijzelingen zijn er? En hoe vaak komen de verschillende vormen voor in Nederland?

Verschillende manieren om te reageren op (online) bedreigingen

04 mei 2021

Bedreigingen zijn voor politici, woordvoerders, raadsleden, ambtenaren en vele andere beroepsgroepen aan de orde van de dag. In 2020 is bijvoorbeeld het aantal online bedreigingen richting agenten verdubbeld ten opzichte van 2019. En ook in andere beroepsgroepen zijn de cijfers alarmerend. De bedreigingen variëren van een scheldpartij tot serieuze (doods)bedreigingen. En dat doet wat met je! Op een goede manier omgaan met (online) bedreigingen, chantage en grove intimidatie lijkt voor mensen met een publieke taak steeds vaker tot hun wekelijkse routine te behoren. In deze blog delen we vier verschillende manieren waarmee mensen kunnen reageren op bedreigingen en wat deze reacties inhouden.

Deep Democracy: zo krijg je commitment en snelheid in je organisatie

01 apr 2021

Stel dat we aan het eind van een studiemiddag of vergadering nu eens niet zouden zeggen: 'ik hoop dat er nu wel wat gedaan wordt met de input. Maar: 'wat fijn dat we hier als team bij elkaar zijn, met zoveel meningen, ideeën en perspectieven. Laten we al die kennis, inzichten en al die achtergronden zo goed mogelijk benutten.' Wat zou er gebeuren? Wat zou het voor de organisatie kunnen betekenen dat iedereen zich gehoord, gezien en betrokken voelt? Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Hoe zorg je er voor dat niet altijd dezelfde paar mensen hun mond open doen? Dat er ruimte is om iets anders te vinden dan de meerderheid? Dat alle standpunten volledig aan bod komen. Dat het geheel belangrijker is dan ego’s?

“Moeder, moeder!”

06 jan 2021

Blog over persoongerichte zorg en moeilijk verstaanbaar & agressief gedrag in de ouderenzorg

Het is donderdag 07.00 uur. Mijn dagdienst begint. Voordat ik naar mijn afdeling “Het Anker” ga, loop ik nog eerst langs de nachtdienst voor de overdracht. Het is een rustige nacht op afdeling “Het Anker”. Er was wel een 100-jarige zorgvrager, genaamd mevrouw Broek*, regelmatig wakker en die begon dan te roepen “Moeder, Moeder!”.

Crisismanagement in onvoorspelbare tijden: hoe pak je dat aan als leidinggevende?

27 dec 2020

In een crisis zoals de corona pandemie komt er als leidinggevende veel op je af. Dat je tijdens een crisisperiode een situatie verkeerd inschat of een andere fout maakt is onvermijdelijk en ook niet erg. Iéts doen is in een crisissituatie namelijk beter dan achterover leunen en afwachten wat er gebeurt. Leren van je fouten en verbinding maken tussen je Hoofd-hart-buik-brein is in zo’n situatie essentieel. Hoe doe je dat? Hoe ga je als leidinggevende om met crisismanagement in onvoorspelbare tijden? Dit blog biedt een 10-tal zaken om rekening mee te houden.

4 voordelen van een professioneel BedrijfsOpvang Team (BOT)

09 nov 2020

Steeds meer bedrijven kiezen voor een intern BedrijfsOpvang Team (ook wel BOT genoemd). Zeker ten tijde van Corona is opvang en nazorg van belang. Dit is een team van medewerkers dat laagdrempelige en toegankelijke zorg biedt bij schokkende gebeurtenissen. Maar wat zijn precies de voordelen van zo’n BOT? En hoe zorg je voor een professioneel team? In dit blog vind je 4 belangrijke voordelen van een dergelijke opvang.

Agressie in de supermarkt

25 sep 2020

Een klant die voordringt in een wachtende rij. Stress door Covid19. Er ontstaat een vechtpartij. De-escalerend optreden van een assistent filiaalmanager in de supermarkt. Wat kan men van de medewerkers verwachten? Valt de caissière iets te verwijten?. Zou verbale agressietraining of weerbaarheidstraining verplicht moeten worden? Wie moet hier zijn verantwoordelijkheid pakken? 

Antisociaal of tijdelijk ‘abnormaal’?

21 apr 2020

Een kijkje in de binnenkant van de gevoelswereld en gedachtengang van een betrokken sociotherapeut (én ART-trainer) die een jonge man (cliënt) met agressieregulatie problemen begeleidt. Zij stelt zichzelf de vraag is de cliënt anti-sociaal of 'tijdelijk' abnormaal.

Wie zijn de klanten van REACT Advies & Training?

04 mar 2020

Dit korte blog geeft antwoord op de volgende vragen:

- Welke specialisaties heeft REACT Advies & Training (op gebied van Sociale Veiligheid)?
- Welke doelgroepen traint REACT (in een notendop)?
- Wie zijn de klanten van REACT?
- Hoe weet ik als klant of ik bij REACT een goede trainer of coach krijg?

Het belang van goed klachtenmanagement: van probleem naar kans

21 feb 2020

Een boze gast staat aan de balie. De geboekte accommodatie is niet in orde, de oplevering was te laat of de gast is ontevreden over het gedrag van een collega. Een situatie die voor veel mensen die in de dienstensector werken vast niet onbekend voorkomt. Maar hoe ga je klantgericht, effectief en efficiënt met een klacht om?

Middelengebruik en agressief gedrag in de horeca: hoe een training helpt

15 mei 2019

Gert-Jan, een forse gebouwde man met een gemillimeterde coupe, zit tijdens de pauze van de training Agressie, alcohol en drugs ogenschijnlijk bedompt voor zich uit te kijken. Met een kop koffie en in een informele sfeer lucht hij zijn hart. Als midden-dertiger heeft hij al een schat aan ervaring in de horeca. Nu werkt hij al weer zes jaar in een casino, de laatste vier jaar als dienst-verantwoordelijke. Gert-Jan noemt zichzelf een horecatijger; dit is het vak dat hij altijd heeft willen doen en nog steeds met veel plezier doet. Zijn collega’s, de gasten en het plezier dat mensen beleven, het zijn allemaal arbeidsvitaminen. Waar hij moeite mee heeft, de laatste tijd steeds meer, zijn gasten die onder invloed zijn.

Agressie: wat als je niet beter weet?

27 apr 2019

Ik ben geboren en getogen in een land waar geweld nog regelmatig toegepast wordt om de minoriteitengroeperingen te onderdrukken en te intimideren. Toen ik nog jong was, wist ik niet beter dan dat ik de agressie en het geweld welke men op mij toepaste ook met agressie en geweld moest beantwoorden. Heel 'simpel' … de sterkste wint.

Deelname aan een hoog risicotraining na een trauma

22 mar 2019

REACT Advies & Training verzorgt regelmatig hoog risicotrainingen*. Dit artikel gaat over het geven van verantwoorde trainingen waar (mogelijk) een getraumatiseerde cursist aan deelneemt. Een medewerker heeft recent een impactvolle overval (trauma) meegemaakt en is hiervan nog niet hersteld. Is het dan raadzaam om deze persoon aan bijvoorbeeld een hoog risicotraining deel te laten nemen? Ons advies is NEE. Ook niet als de medewerker hiervoor nog onder behandeling is.

Agressie op school en de rol van liefde in het onderwijs

18 feb 2019

Zwartgallige, op sensatiebeluste krantenkoppen schreeuwen op 5 december hun sinterklaasboodschap de lucht in: ‘Kwart docenten uitgescholden, geïntimideerd of geduwd door leerlingen’ en ‘Docenten voelen zich steeds minder veilig op school’. Wie schrijft zoiets en met welk doel? Dat studenten en leerlingen in de nek hijgen van docenten als het hen even niet aanstaat? Niet echt het sinterklaascadeau waar we op zitten te wachten! Maar goed, ook dat is tegenwoordig discutabel, want ieder jaar laait de discussie op en verhit dit gebruik de gemoederen.

Agressie en mensenrechten: onlosmakelijk verbonden

25 okt 2018

Veel Niet-Gouvernementele Organisaties (NGO’s), handelen uit idealisme en vanuit een bepaalde waarde en visie die ze op het leven hebben. Ze treden hierbij zo neutraal mogelijk op en vertegenwoordigen geen overheid. Neem bijvoorbeeld een onderwerp als mensenrechten, bedoeld om iedereen op aarde een menswaardig bestaan te laten hebben. Dus ongeacht waar iemand naartoe gaat, zou hij/zij overal ter wereld dezelfde mensenrechten moeten hebben om een menswaardig bestaan te kunnen leiden. Iets wat veel NGO’s willen realiseren. Maar waar lopen NGO’s tegenaan? En hoe krijgen zij te maken met agressie in hun werkveld?

Waarom een agressieregulatietraining?

23 aug 2018

Mijn neefje is binnenkort jarig en ik moet een leuk cadeau voor hem zien te vinden. Op zich goed te doen, want hij is graag stoer en houdt van Star Wars en Marvel superhelden. Tijdens mijn zoektocht door het winkelcentrum van mijn woonplaats, stuit ik op een opvallend tafereel…

Moeilijk verstaanbaar gedrag, maar wie verstaat wie niet?

19 jun 2018

Moeilijk verstaanbaar gedrag, een term die we in de zorgsector steeds meer tegen komen. Maar wat betekent dat nou eigenlijk, en nog belangrijker, hoe gaan we ermee om? Hoe kunnen we dit goed begeleiden? En zegt het mogelijk ook iets over onze begeleidingsstijl?

Even een zaterdagavond als beveiliger werken

21 mei 2018

Beveiligers krijgen regelmatig te maken met agressie tijdens het werk. Maar hoe ziet een gemiddelde zaterdagavond eruit als je als beveiliger werkt? Herman van der Zee van Zsecurity vertelt.

Omgaan met ongewenst en agressief gedrag voor bioscooppersoneel

18 apr 2018

Bioscooppersoneel krijgt regelmatig te maken met ongewenst en agressief gedrag. Met wat voor opmerkingen krijgen ze te maken? En wat kun je doen om die agressie op een goede manier aan te pakken?

Trainen tegen agressie in het vliegtuig

20 feb 2018

Agressie in het vliegtuig komt steeds meer voor. Maar wat kan het cabinepersoneel doen in een afgesloten ruimte? Met een training kan veel leed voorkomen worden.