React Advies & Training

Specialist voor professionele aanpak van verbale en fysieke agressie en het verhogen van mentale weerbaarheid.

Blogs

4 voordelen van een professioneel BedrijfsOpvang Team (BOT)

13 jun 2019

Steeds meer bedrijven kiezen voor een intern BedrijfsOpvang Team (ook wel BOT genoemd). Dit is een team van medewerkers dat laagdrempelige en toegankelijke zorg biedt bij schokkende gebeurtenissen. Maar wat zijn precies de voordelen van zo’n BOT? En hoe zorg je voor een professioneel team? In deze blog 4 belangrijke voordelen van een dergelijke opvang.

Middelengebruik en agressief gedrag in de horeca: hoe een training helpt

15 mei 2019

Gert-Jan, een forse gebouwde man met een gemillimeterde coupe, zit tijdens de pauze van de training Agressie, alcohol en drugs ogenschijnlijk bedompt voor zich uit te kijken. Met een kop koffie en in een informele sfeer lucht hij zijn hart. Als midden-dertiger heeft hij al een schat aan ervaring in de horeca. Nu werkt hij al weer zes jaar in een casino, de laatste vier jaar als dienst-verantwoordelijke. Gert-Jan noemt zichzelf een horecatijger; dit is het vak dat hij altijd heeft willen doen en nog steeds met veel plezier doet. Zijn collega’s, de gasten en het plezier dat mensen beleven, het zijn allemaal arbeidsvitaminen. Waar hij moeite mee heeft, de laatste tijd steeds meer, zijn gasten die onder invloed zijn.

Agressie: wat als je niet beter weet?

27 apr 2019

Ik ben geboren en getogen in een land waar geweld nog regelmatig toegepast wordt om de minoriteitengroeperingen te onderdrukken en te intimideren. Toen ik nog jong was, wist ik niet beter dan dat ik de agressie en het geweld welke men op mij toepaste ook met agressie en geweld moest beantwoorden. Heel 'simpel' … de sterkste wint.

Deelname aan een hoog risicotraining na een trauma

22 mar 2019

REACT Advies & Training verzorgt regelmatig hoog risicotrainingen*. Dit artikel gaat over het geven van verantwoorde trainingen waar (mogelijk) een getraumatiseerde cursist aan deelneemt. Een medewerker heeft recent een impactvolle overval (trauma) meegemaakt en is hiervan nog niet hersteld. Is het dan raadzaam om deze persoon aan bijvoorbeeld een hoog risicotraining deel te laten nemen? Ons advies is NEE. Ook niet als de medewerker hiervoor nog onder behandeling is.

Agressie op school en de rol van liefde in het onderwijs

18 feb 2019

Zwartgallige, op sensatiebeluste krantenkoppen schreeuwen op 5 december hun sinterklaasboodschap de lucht in: ‘Kwart docenten uitgescholden, geïntimideerd of geduwd door leerlingen’ en ‘Docenten voelen zich steeds minder veilig op school’. Wie schrijft zoiets en met welk doel? Dat studenten en leerlingen in de nek hijgen van docenten als het hen even niet aanstaat? Niet echt het sinterklaascadeau waar we op zitten te wachten! Maar goed, ook dat is tegenwoordig discutabel, want ieder jaar laait de discussie op en verhit dit gebruik de gemoederen.

Het belang van goed klachtenmanagement: van probleem naar kans

04 feb 2019

Een boze gast staat aan de balie. De geboekte accommodatie is niet in orde, de oplevering was te laat of de gast is ontevreden over het gedrag van een collega. Een situatie die voor veel mensen die in de dienstensector werken vast niet onbekend voorkomt. Maar hoe ga je klantgericht, effectief en efficiënt met een klacht om?

Agressie en mensenrechten: onlosmakelijk verbonden

25 okt 2018

Veel Niet-Gouvernementele Organisaties (NGO’s), handelen uit idealisme en vanuit een bepaalde waarde en visie die ze op het leven hebben. Ze treden hierbij zo neutraal mogelijk op en vertegenwoordigen geen overheid. Neem bijvoorbeeld een onderwerp als mensenrechten, bedoeld om iedereen op aarde een menswaardig bestaan te laten hebben. Dus ongeacht waar iemand naartoe gaat, zou hij/zij overal ter wereld dezelfde mensenrechten moeten hebben om een menswaardig bestaan te kunnen leiden. Iets wat veel NGO’s willen realiseren. Maar waar lopen NGO’s tegenaan? En hoe krijgen zij te maken met agressie in hun werkveld?

Waarom een agressieregulatietraining?

23 aug 2018

Mijn neefje is binnenkort jarig en ik moet een leuk cadeau voor hem zien te vinden. Op zich goed te doen, want hij is graag stoer en houdt van Star Wars en Marvel superhelden. Tijdens mijn zoektocht door het winkelcentrum van mijn woonplaats, stuit ik op een opvallend tafereel…

Moeilijk verstaanbaar gedrag, maar wie verstaat wie niet?

19 jun 2018

Moeilijk verstaanbaar gedrag, een term die we in de zorgsector steeds meer tegen komen. Maar wat betekent dat nou eigenlijk, en nog belangrijker, hoe gaan we ermee om? Hoe kunnen we dit goed begeleiden? En zegt het mogelijk ook iets over onze begeleidingsstijl?

Even een zaterdagavond als beveiliger werken

21 mei 2018

Beveiligers krijgen regelmatig te maken met agressie tijdens het werk. Maar hoe ziet een gemiddelde zaterdagavond eruit als je als beveiliger werkt? Herman van der Zee van Zsecurity vertelt.

Omgaan met ongewenst en agressief gedrag voor bioscooppersoneel

18 apr 2018

Bioscooppersoneel krijgt regelmatig te maken met ongewenst en agressief gedrag. Met wat voor opmerkingen krijgen ze te maken? En wat kun je doen om die agressie op een goede manier aan te pakken?

Agressie op de werkvloer: melden of niet?

21 mar 2018

Agressie-incidenten op de werkvloer worden lang niet altijd gemeld, met alle gevolgen van dien. Maar hoe kan dat? En wat kun je doen om te zorgen dat medewerkers agressie-incidenten wél melden?

Trainen tegen agressie in het vliegtuig

20 feb 2018

Agressie in het vliegtuig komt steeds meer voor. Maar wat kan het cabinepersoneel doen in een afgesloten ruimte? Met een training kan veel leed voorkomen worden.